Loas here we are!!! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Loes en Niels Marquenie, Versteegh - WaarBenJij.nu Loas here we are!!! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Loes en Niels Marquenie, Versteegh - WaarBenJij.nu

Loas here we are!!!

Door: LoesNiels

Blijf op de hoogte en volg Loes en Niels

24 Mei 2012 | Laos, Vientiane

Jemig wat gaat de tijd snel!! Er zijn alweer meer dan 3 weken voorbij!
Nog even een terugblik naar Thailand:) Chiang Rai is niet heel bijzonder maar de tempels daarin tegen wel. Met de scooter bezoeken we de White Temple die heel bekend is. Jammer dat het heel toeristisch is geworden met allemaal eetstalletjes eromheen. De tweede tempel die we willen bezoeken is minder bekend dus heel erg leuk. Na een halfuur rijden en veel vragen vinden we het uiteindelijk. ( het is zo onbekend dat de locals het zelfs niet kennen ) Wat is de tempel gaaf!! De gehele tempel is zwart en het terrein eromheen staat vol kunst en kleine hutjes!
Na 3 nachten in Chang mai vertrekken we met de bus naar de grens van Laos bij Chiang Khong. De oversteek gaat heel soepel. We krijgen een stempel van de Thaise douane dat we het land verlaten en pakken de boot die over de Mekong rivier vaart en we zijn in Laos. het papierwerk wordt ingevuld en we krijgen de mooie visa in ons paspoort. In Huay Xai, de grensplaats van Laos, pakken wij na een heerlijke banguette ei ( bedankt Fransen!! ) de bus naar Luang Nam Tha. De busrit gaat soepel. Ze rijden hier als gekken, Gelukkig zijn de wegen gebaseerd op die van Frankrijk. Laos is een tijdje in Franse handen geweest dus vandaar.
Wat is Laos mooi!!! Het is geweldig hier, stiekem nog gaver dan Thailand:)
Aangekomen in Luang Nam Tha blijkt de laatste tuktuk al vertrokken te zijn naar de stad. Lekker is dat!!! Het is al 22.00 uur en wij zijn moe. Loes probeert het bij een andere tuktuk die eigenlijk al klaar is met werken maar het zal eens niet, hij probeert ons voor veel geld af te zetten en lopen is geen optie omdat het te ver is. Niels vind bij een bar tegenover het busstation een paar mannen die op weg zijn naar huis. Na wat moeizaam engels heeft hij het voor elkaar! Een gratis rit naar de stad! Yes!!!! Dat bespaart ons weer 10 euro;)
Deze aardige man dropt ons precies voor een guesthouse. Gelukkig, hebben ze nog een kamer!! We eten wat in het restaurant en gaan naar bed.
In Luang Nam Tha huren we een scooter voor anderhalve dag om zo meer van de omgeving te zien. Het leuke is dat we nu een schakel brommer hebben, scheelde veel geld met die van een automatic. We hebben er nog nooit op gereden maar ja.... kan niet moeilijk wezen! We bekijken een waterval die zijn beste tijd heeft gehad. Maar ach, hier steun je dan wel weer het dorp mee waar het zich in bevindt.
De weggetjes zijn allemaal offroad, echt super gaaf!! Met de schakelbrommer ging het helemaal goed, we zijn nog helemaal heel;)
De tempels zijn opzich wel de moeite waard. Niet echt bijzonder maar het uitzicht dat doet het hem!
Na 3 nachten slapen vertrekt de bus naar Muang Sing. Eenmaal aangekomen is de teleurstelling groot. Wat een woestijnstad! Er is werkelijk geen 1 leuk guesthouse en de restaurants zien er smerig uit. We lunchen tegenover ons guesthouse, helaas krijgen we er buikkrampen van. De volgende dag rennen wij naar de bus om te ontsnappen aan deze smerigheid. En zijn we beide niet echt lekker.
De bus brengt ons naar Luang Nam Tha en vandaar uit rechtstreeks de bus naar Luang Prabang.
De busrit is niet bepaald comfortabel. We zitten in een vip bus die zijn beste tijd heeft gehad. Het asfalt ontbreekt op de meeste stukken en het is een wonder dat er geen lekken banden zijn geweest onderweg, zo hard kwam de bus soms in een kuil!
Pas om 01.30 komen we aan in Luang Prabang. Zoek dan maar eens op dat tijdstip een guesthouse!
We pakken een tuktuk naar het centrum. Na wat lang lopen vinden we een guesthouse. Ik begin met afdingen en het helpt! Gelukkig was de finale van de premiere league, want mensen waren daarvoor op gebleven.
Zondag strak om 11 uur checken we uit op zoek naar een ander guesthouse. Uiteindelijk vinden we Namsok Guesthouse 3. Erg leuk, en goedkoop alleen de bedden zijn een ramp. In de avond lopen we gezellig over de markt en eten wat. De markt is echt gaaf alleen maar zelfgemaakte spullen. Grappig, tijdens het lopen komen we 2 gasten tegen die ook in de bus zaten vanaf Luang Nam Tha. We Spreken af om maandag met nog twee andere naar de waterval te gaan.
Maandag ochtend gaan we vroeg naar de waterval. Onze vrienden hebben al een tuktuk gehuurd maar betalen volgens ons teveel geld. Met Niels zijn onderhandel technieken krijgen we er nog 20.000 kip vanaf. Top!!! Let's go! De waterval is geweldig! Je kan er zwemmen en naar de top klimmen. Samen met een Italiaan begint Niels de klim. Het is onderweg erg zwaar en warm. Eenmaal boven is het uitzicht fantastisch! We nemen wat foto's en gaan terug om te zwemmen! In totaal blijven we daar bijna 2 en een half uur. De groep is erg leuk en besluiten na dit avontuur nog lekker wat te gaan eten aan de Mekong Rivier. Wat een beleving na bijna 2 uur staat het eten van iedereen pas op tafel (de helft heeft zijn eten al op). Een Frans meisje had iets besteld wat ze niet meer hadden dus gaven ze haar maar rijst met kip:) En natuurlijk kreeg loes vega kippensoep;) dat kan hier gewoon allemaal! Tijdens het eten begint het goed te onweren! Snel gaan we naar de gezellige hutjes net onder het terras. Het Lao beer vloeit rijkelijk en de sfeer is relax en chill. Helaas moeten we na een paar uur afhaaken omdat we hebben afgesproken voor dinner met twee Walese mensen die we in Chiang Mai hebben ontmoet. We wisselen onze gegevens uit en zeggen gedag.
Het diner met de mensen uit Wales is gezellig. We horen elkaars verhalen aan en vertellen elkaar wat de plannen zijn na Luang Prabang.
Op dinsdag, gaan we fietsen!
We willen erg graag naar de grote markt waar de locals hun producten kopen. Het is erg chaotisch en we moeten zelfs 40 cent betalen om onze fietsen in de brandende zon te zetten. Maar oke de markt was wel de moeite waard! Het is een wonder dat ze hier niet ziek worden van vlees, ligt gewoon in de zon met allemaal vliegen eromheen.
We hebben die avond afgesproken om naar een film te gaan in een boekshop dus besluiten om daar in de buurt te eten. Het idee is om echte Mekong vis te eten en dat vinden we.
De film, King's Speech is erg mooi, we nemen na afloop afscheid van de gasten uit Wales.
Die avond gaan we nog een drankje drinken met Sanne en Dan die net zijn aangekomen. (ook vrienden uit Chang mai) Met nog vele andere lopen we naar een bar Utopia. Liggend aan de rivier wordt er gezellig gepraat.
De volgende dag is het echt kutweer!!
Het regent! Het plan was om naar de caves in Pak Ou te gaan maar dat blijkt erg duur te zijn en met dit weer is er toch geen reet aan. We besluiten maar om een info centre te zoeken.
Daar krijgen we goeie info over de vertrektijden van de bus naar Phonsavan, the plain of jars.
Het meisje die daar werkt is Thais en vraagt meteen om met ons op de foto te gaan. Natuurlijk doen we dat!
Savonds zouden we gaan eten met sanne. Maar zij was erg laat terug van de waterval. Dus zijn we bij andere gasten aan tafel geschoven die ons al veel konden vertellen over de andere kant van Laos. Het eten is echt goedkoop! 1euro voor een bord vol. Wel moesten we vroeg maar bed want de volgende morgen gaan we naar Phonsavan en de bus vertrekt al om 08.30. Dat is weer een tocht van 8 uur. Gadver!!!! Gelukkig hebben wij elkaar ;) en zijn we nog lang niet uitgepraat! Zo'n 300km verder op is de omgeving heel anders. Het is koeler, er staan dennenbomen en het is heerlijk groen! Wat is de omgeving toch mooi hier:) we hebben net een heerlijke Indische maaltijd gegeten alleen voor dat eten is een bezoekje naar hier de moeite waard!! Maar wij komen voor de plain of jars, en dat gaan we morgen ontdekken!

• 24 Mei 2012 - 17:32

Broertje:

He Loes en Niels,

Wat een verhalen, super gaaf zeg! Ik geniet hier volop mee, met aan mijn linkerkant mijn lieftallige M&O boeken. Morgen gelukkig het laatste echte leer examen!

Liefs,

• 24 Mei 2012 - 17:54

Martin En Anita:

Lieve, lieve Niels en Loes,
    Alweer zo'n fantastisch verslag van jullie! Konden we weer met jullie mee genieten: het kan niet op. Dank jullie wel. Met de opgezochte foto's op Google hadden we er ook een beeld bij: echt zo leuk.
    Heel veel liefs en een dikke kus

• 24 Mei 2012 - 18:32

Roos:

Lieve kinders, wat heerlijk om weer eens van jullie belevenissen mee te kunnen genieten. Leuk dat jullie zoveel soulmates ontmoeten en fijn dat jullie het samen allemaal meemaken en al het moois kunnen delen! Nog één week te gaan en dan vertrekken wij naar Italië, wij proberen jullie te blijven volgen. Veel liefs PaMa

• 24 Mei 2012 - 19:46

Bob, Siem & Eline:

Leuk om jullie bericht weer te lezen! Jullie beleven veel en genieten als een gek dat is wel te merken. Af en toe ook een beetje afzien hoort er bij:) dat maakt het alleen maar nog romantischer:)
    Jullie hebben er al bijna 1/3 op zitten en hebben al zoveel meegemaakt, kun je nagaan wat jullie nog voor de boeg hebben.
    Veel plezier en tot de volgende keer.
    Liefs,
    Bob, Siem en Eline

• 24 Mei 2012 - 21:09

Annette:

Wauw! wat leuk weer om te lezen! reizen is dus veel meer dan een ander land verkennen: het is ook probleemoplossen, je blik verruimen, vrienden maken en ... onderhandelen :) het doet me aan Bali denken. Ik ben trots op je Niels! Warme knuffel uit Nederland waar het ondertussen ook heerlijk zomers is. We gaan een prachtig Pinksterweekend tegemoet, waarin we veel aan jullie zullen denken. Liefs!!!

• 25 Mei 2012 - 07:44

Han En Monique:

Lieve Loes en Niels, wat een fantastisch verhaal. Wat een belevenissen en wat geweldig dat we met jullie ´meereizen´! We denken veel aan jullie en vinden het fantastisch dat jullie zo genieten. Veel liefs van Monique en Han (Jullie begrijpen natuurlijk dat jullie er niet onderuit komen dat jullie later dit jaar een weekendje naar Enkhuizen komen. We willen nl. alle foto´s zien)

• 25 Mei 2012 - 08:27

Opa En Oma Groot:

Jongens wat een geweldig mooi en compleet verslag hebben jullie geschreven. We zitten in de zon bij een WiFibar in Benidorm van jullie verhaal te genieten. Geweldig gewoon. Wat beleven jullie veel. De tijd gaat wel snel maar jullie hebben nog veel tijd te gaan, dus geniet er maar volop van. Wat gunnen we jullie dat van harte. We kijken uit naar jullie verhaal en denken alle dagen aan jullie
    Heel veel liefs Oma en Opa

• 25 Mei 2012 - 08:27

Opa En Oma Groot:

Heel veel liefs Oma en Opa

• 26 Mei 2012 - 14:34

Merlijn:

Niels en Loes!

ziet er goed uit allemaal hoor! Goed geregeld en leuke avonturen. Geniet er van!

• 26 Mei 2012 - 17:58

Hiske:

Hoi luitjes,
    Wat een prachtig verslag,met veel plezier gelezen.Ga zo door.
    X X

• 26 Mei 2012 - 18:54

Wubbe En Elly:

Wat een belevenissen weer.Geweldig om zo met jullie mee te mogen reizen.
    Wij genieten er enorm van

• 27 Mei 2012 - 06:52

Lisan:

Ha lievers,

wederom bedankt: mijn jaloezie op jullie reisje is weer gestaag gegroeid met een paar graadjes. Ik vind 't echt geweldig wat jullie doen en kan me goed voorstellen dat jullie er zo van genieten! Geniet vooral nog langer! Enne... bedankt dat jullie 't zonnetje even naar Nederland hebben gestuurd.... Het is hier 27 graden!! :)
    Liefs!

• 27 Mei 2012 - 22:26

Paul:

Goede verhalen hoor!!! Blijven genieten xxx

• 30 Mei 2012 - 08:08

Jantien:

Ha Loes en Niels,
    Wat een fantastische manier om volwassen te worden. Had ik ook moeten doen.
    Heel leuk om per mail mee te reizen, dank voor jullie verslag en geniet lekker verder.
    Liefs van Jantien.

• 04 Juni 2012 - 15:10

Opa En Oma Versteegh:

wat geweldig voor jullie om dit allemaal mee te maken wij genieten van de verslagen en zijn blij dat het allemaal goed gaat heel veel liefs van opa en oma,

• 12 Juni 2012 - 15:35

Opa En Oma Versteegh:

lieve niels en loes maar nu even voor niels van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag we zijn erg blij met je en vinden het prachtig wat jullie allemaal ondernemen ook loes van harte gefeliciteerd we denken veel aan jullie en voelen ons er bij betrokken wat de reis betreft (zijn blij als als jullie weer terug zijn} zo zijn opa's en oma' nu eenmaal.dikke kus van ons

• 15 Juni 2012 - 10:21

Heleen:

He Loes en Niels,
    Hoe gaat het met jullie?
    We lezen even geen belevenissen , maar die zullen er ongetwijfeld veel zijn... Geen tijd zelfs of mogelijkheden om te internetten..
    Het is hier vreselijk regen weer en 30C lijkt ons ook wel wat...

Hier beginnen de vakanties ook zo langzamerhand en daar verheugen we ons op.
    Groetjes van ons!
    Heleen en Fred en groetje van Opa!